Kepentingan Vitamin C




 Kenapa vitamin C penting untuk tubuh badan manusia ????

Tahukah anda Manfaat vitamin-c bagi kesihatan tubuh ????

Vitamin-C atau juga dikenali sebagai "ASAM ASKORBAT" adalah vitamin yang larut dalam air ianya juga ditemui pada organisma hidup yang lain.

Kepentingan Vitamin-C untuk kesihatan tubuh adalah sangat penting kenapa ????


Ini kerana vitamin-c bantu menyerap banyak nutrisi penting untuk metabolisme dalam badan.Selain memberikan nutrisi vitamin-c juga sangat  dan  tubuh badan manusia. 

Penting bagi anda untuk mengetahui serba sedikit kepentingan vitamin-c dan kesan akibat kekuranggan vitamin-c dalam badan.


FUNGSI VITAMIN-C 

Terdapat banyak fungsi vitamin-c untuk tubuh manusia.Ianya juga penting dalam proses fisiologi manusia .Ini adalah fungsi vitamin-c :

1.Berfungsi dalam pembentukkan protein yang digunakan untuk membuat kulit, tenden dan ligamen. 

2.Membentuk pembuluh darah yang berguna untuk proses penyembuhan luka dan parut. 

3.Memperbaiki dan memelihara tulang, gigi dan tulang rawan. 

4.Membantu penyerapan zat besi dalam tubuh badan. 

5.Membantu melindungi sel dan menjaganya untuk kekal sihat. 


Sudut info 

🍓Bagi lelaki dan wanita dewasa jumlah pengambilan maksimum dos vitamin-c ialah sebanyak 2000mg 



Selain fungsi yang baik bagi tubuh, dapat beberapa  manfaat vitamin-c yang dapat kita rasakan saat kosisten pengambil vitamin-c.Ini adalah antara manfaat vitamin-c :


1.Mengurangkan resiko penyakit kronik 

Vitamin-c adalah antioksida yang kuat dapat menguatkan pertahanan tubuh badan.Antioksida adalah molekul yang berfungsi untuk meningkatkan sistem imun tubuh. Ianya juga melindungi sel dari molekul berbaya iaitu radikal bebas dan mengatasi keradangan. 


2.Membantu menurunkan/ mengawal tekanan darah .

Vitamin c dapat membantu tubuh menurunkan tekanan darah bagi penghidap atau pun tidak. Vitamin-c berfungsi sebagai pelengkap. 

3.Meningkatkan Sistem Imun badan.

Ini adalah salah satu mengapa ramai mengambil vitamin-c.Ini kerana pengambilan vitamin-c secara konsisten dapat membantu meningkatkan imunisasi tubuh.

Vitamin-c meningkatkan sistem imun badan dengan mendorong penghasilan sel darah putih. Yang dapat membantu melindungi tubuh dari terkena jangkitan penyakit. 

Sel darah putih akan dibantu untuk kekal efektif dan nelindungi dari kerosakan oleh molekul yang berbahaya. 

Vitamin-c juga bagus untuk kulit,. Vitamin-c akan diserap oleh kulit dan bertindak sebagai antioksida dan memperkuatkan  pertahanan kulit. 

4.Mencegah kekurangan zat besi 

Zat besi berfungsi untuk meningkatkan sel darah merah dan mengangkut oksigen ke seluruh tubuh badan. Pengambilan vitamin-c dapat membantu tubuh dalam meningkatkan  penyerapan zat besi,  sana ada dari makanan atau suplement. 

Vitamin-c akan membantu mengubah zat besi yang susah diserap menjadi lebih mudah diserap tubuh .selain itu vitamin-c juga dapat membantu mengurangkan risiko anemia. 


Kesan kekurangan vitamin-c 

Tahukah anda??? Bila tubuh kekurangan vitamin-c anda akan senang mendapat penyakit seperti kudis,anemia,memar, pendarahan pada gusi dan gigi yang mudah patah. 


Kenapa perlu pilih vitamin-c "shaklee"


Terdapat banyak pilihan vitamin-c dipasaran sekarang, tapi anda kena ingat buatlah pilihan yang tepat agar dapat memilih vitamin-c yang berkesan.

Mamysheko akan syorkan pada anda semu untuk pilih vitamin-c shaklee. Kenapa ini sebab-sebabnya:

1.Menggunakan teknologi sustained release, yang melepaskan 100mg vitamin-c kedalam badan setiap jam.Badan kita hanya mampu menyerap 100 hingga 200 vitamin-c sahaja dalam satu masa. Jangan ambil yang tiada teknologi ini kerana ia adalah satu pembaziran."

2.Diperkaya dengan 120mg Bioflavonoid sitrus untuk meningkatkan keberkesanannya.

3. Nutrisi 1tablet vitamin-c shaklee bersamaan 7.5buah oren, 6 cawan brokoli atau 119 biji lobak. Wahhh!!!!  Mampu tak anda makan sebanyak itu dalam masa sehari????? 

4.Dihasilkan dari ekstrak jagung yang sesuai untuk mereka yang mempunyai perut sensitif. 

5.Dihasilkan pada tahun 1981 dengan teknologi "sustained Release" yang pertama didunia yang dicipta oleh Dr. Forrest.C .Shaklee.

6.Vitamin-c shaklee diperbuat daripada bahan semulajadi, yang selamat untuk diambil jangka masa panjang dan  terbukti berkesan melalui kajian saintifik oleh pakar saintis shaklee. 

7.1 tablet  vitamin-c shaklee megandungi 500mg Vitamin-c.

Manfaat vitamin-c shaklee

Sekarang dah tahu bagaimana fungsi, manfaat dan kesan akibat kekurangan vitamin-c dalam badan. Dah tahu buat pilihan vitamin-c anda, JOM " UBAH JENAMA BOLEH MERUBAH HIDUP ANDA" 

Jangan lupa kongsikan info menarik dari mamysheko dengan sanak-saudara dan rakan-rakan,semoga bermanfaat. 

Nak produk shaklee??? 
Tak tahu nak oder dan beli dari mana??? 
Meh hubungi mamysheko disini 👇
http://www.wasap.my/+60178975764

Atau klik icon dibawah ini 👇

#NextLevelblogging
#megablogshaklee
#shakleeThriumph2023
#shakleeThrive2023
#shakleeBeaufortSabah
#shakleeKualaPenyuSabah
#shakleePaparSabah




Comments